Samenwerken met een virtual assistant (VA)

Foto Regel Renske gastblog VA'sDe virtual assistant – het geheim van succesvolle ondernemers

Gastblog door VA Renske Holwerda van Regel Renske

Je bent ooit ondernemer geworden, omdat er iets is waar je heel goed in bent en wat je erg leuk vindt om te doen. Maar in plaats van dat je je daar volledig op kunt storten, wordt een groot deel van je tijd opgeslokt door allerlei randzaken die helaas ook moeten gebeuren: je administratie, je marketing, telefoontjes en mailtjes… Pfff, soms (vaak…) kom je amper aan je corebusiness toe. Misschien heb je geaccepteerd dat dit nu eenmaal bij het zelfstandig ondernemerschap hoort. Dan heb ik goed nieuws voor je: dat hoeft helemaal niet. Ook jij kunt je volledig focussen op datgene waar je energie van krijgt en wat omzet oplevert! Hoe dan? Door samen te werken met een virtual assistant (VA).

Jouw achtervang, sidekick, sparringpartner

De virtual assistant is in Nederland nog een relatief nieuw verschijnsel, maar in Amerika zijn VA’s al jaren ‘hot’. Een VA (meestal een vrouw) werkt online en neemt, op afstand dus, allerlei terugkerende taken van je over. Je kunt het zo gek niet bedenken, of een VA kan het voor je doen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • social-mediabeheer (berichten maken en inplannen)
  • je nieuwsbrief klaarzetten en versturen
  • aanpassingen doen aan je website
  • kerstattenties regelen voor je klanten
  • een vergadering notuleren
  • bonnetjes inscannen
  • je mails beantwoorden
  • een locatie voor je workshop zoeken en boeken
  • en zelfs een nieuwe koelkast voor je uitzoeken en bestellen (!)

Het lijstje hierboven suggereert wellicht dat een VA vooral ‘regeldingen’ en uitvoerende taken op zich neemt. Dat kan, als jij dat wilt.

Maar er zijn ook VA’s die met je kunnen meedenken en met wie je kunt sparren. En zelfs VA’s die het dagelijks management van je onderneming van je kunnen overnemen (al noemen die laatsten zich vaker online business manager of iets in die trant).

Verder zijn er steeds meer VA’s die zich specialiseren. Niemand kan tenslotte alles. Jij niet, een VA ook niet. Het is dus helemaal niet gek als jij als ondernemer een team van VA’s om je heen hebt, die elk weer een ander stukje van jouw business van je overnemen. Zelf heb ik me gespecialiseerd in online marketing en communicatie.

Laat je overigens niet misleiden door de term ‘assistant’. Je VA is je achtervang, sidekick, sparringpartner. Sommige ondernemers noemen hun VA zelfs een lifesaver. Met een VA aan je zijde kun je je onderneming laten groeien en zijn er ineens dingen mogelijk die in je eentje niet mogelijk zijn. Je kunt eindelijk werken áán je onderneming, in plaats van erin. En dat al vanaf een paar uur per maand!

Een virtual assistant is een investering in je onderneming

‘Ja maar een VA kost wel weer geld’, hoor ik je denken. Dat klopt ja. Maar heb je al eens uitgerekend wat het je oplevert? Stel, jouw uurtarief is € 80,- excl. btw. Dan kun je natuurlijk je administratie zelf gaan zitten doen. Maar je kunt het ook uitbesteden aan een VA die het voor de helft van jouw uurtarief doet. Kun jij je tijd weer besteden aan (nieuwe) klanten en het genereren van meer omzet. Iets waar je zonder VA geen tijd voor zou hebben gehad. Een VA is dus geen kostenpost, maar een investering met een hoog rendement.

Voordelen van het werken met een VA

  • Een VA is flexibel inzetbaar. Jij schakelt haar in wanneer jij haar nodig hebt. Voor een vast aantal uren per maand of op oproepbasis.
  • Je hoeft zelf geen dingen meer uit te zoeken, dat doet je VA voor je.
  • Je hebt geen extra kosten voor een werkplek/apparatuur. Een VA werkt immers vanaf haar eigen locatie.
  • Je hebt meer tijd voor je gezin, hobby’s, sport et cetera.
  • Ik herhaal het nog maar eens: je kunt je bedrijf laten groeien, omdat je kunt werken aan je onderneming in plaats van erin.

Blijf op de hoogte van mijn activiteiten

Wil je op de hoogte blijven van mijn activiteiten? Schrijf je dan in voor mijn Regel Renske Bulletin. Dan ontvang je 1 à 2 keer per maand mijn nieuwsbrief met inspiratie en handige tips & tricks die jouw leven als ondernemer weer wat eenvoudiger maken. Daarnaast kun je mij vinden op Facebook en LinkedIn.

Esther over VA Renske:

“Renske kwam in november 2017 via een wederzijdse relatie bij mij terecht voor een korte stage. In eerste instantie wilde ik haar inzetten om wat instructievideo’s op te zoeken, misschien wat standaard mailteksten te maken en daarmee zou de kous dan wel af zijn, dacht ik.
Want wat moest ik nu met een VA? Ik kan eigenlijk bijna alles zelf, wil alles weten en onderzoeken en heb er moeite mee om dingen uit handen te geven. Ik wil graag zelf de controle houden.

Tijdens mijn kennismakingsgesprek met Renske gebeurde er echter iets magisch. Door haar aandacht ging ik bruisen en kwamen mijn wensen aan de oppervlakte. Ik wilde al jaren een nieuwsbrief uitbrengen en blogs op mijn website zetten, maar ik kwam er steeds maar niet aan toe.

Sinds ik met Renske samenwerk zijn er 4 nieuwsbrieven verschenen die mij al diverse nieuwe aanvragen hebben opgeleverd, staan er diverse blogs op mijn site, zijn mijn webteksten onder handen genomen en heb ik een heel aantal tips voor handige tools gekregen voor mijn bedrijf. Renske heeft inmiddels dan ook een heel speciaal plekje ingenomen binnen mijn bedrijf.

Wil jij ook meer aan je bedrijf werken in plaats van erin? Regel dan meteen jouw eigen Renske. Nu heeft ze nog tijd. Maar binnenkort vast en zeker niet meer, want deze topper gaat binnen no-time vol zitten met enthousiaste klanten die haar nooit meer kwijt willen.”